KINO SOKOL

Mikhail Baryshnikov: Prostor

03. března, sobota, 18.00VÍCE
Švédsko / umění / 30 minut / 120,- / přístupný
PROSTOR
JEDINEČNÝ TANEČNÍ DUET OD MIMOŘÁDNÉHO KVARTETA


Švédský choreograf Mats Ek vytvořil duet pro světově proslulého tanečníka Mikhaila Baryshnikova a Anu Lagunu, která je Ekovou dvorní tanečnicí. Režisérem filmového zpracování je švédský režisér Jonas Åkerlund, dobře známý svou spoluprací s umělci: Madonna, Rolling Stones, Rammstein, U2, Lady GaGa, Robbie Williams, Ozzy Osbourne, Paul McCartney, Metallica…

Tento tvůrčí tým, ve kterém se setkávají různé světy, představuje tanečnímu světu film, který je senzací.

Choreografie PROSTORU (v originále „PLACE“) byla poprvé uvedena v Dansens Hus ve Stockholmu v srpnu 2007 – premiéra přilákala novináře i milovníky tance z celého světa a film se u kritiků i diváků dočkal nadšeného přijetí.

Hudbu složila švédská hudební skupina The Fleshquartet (která s Matsem Ekem spolupracovala i na jeho baletech „Apartment“ a „Fluke“). Scénograf Peder Freij se společně s Matsem Ekem již v minulosti podílel na ztvárnění cenami ověnčených baletů („Smoke“ a „Sleeping Beauty“).

Od stockholmské premiéry bylo představení PROSTOR provedeno na jevišti v Řecku v létě 2008 a v roce 2009 se objevilo na festivalech Holland Festival a Pina Bausch Festival ve Wuppertalu.

V představení „PROSTOR“ se Mats Ek věnuje jednomu ze svých témat; tématu zkoumání těl zralých tanečníků. Křehká krása stárnoucí řeči těl v baletu „PROSTOR“ je v podání dvou virtuózních tanečníků dojemná a vzrušující. Jeden ze švédských novinářů napsal: „Opravdu doufám, že balet Place nahráli, aby se na toto vytříbené umělecké dílo mohlo podívat co nejvíce z nás.“

Zdá se, že toto přání se nyní plní, Mats Ek a Jonas Åkerlund totiž při setkání zjistili, že spolu chtějí spolupracovat. V květnu 2009 byl balet „PROSTOR“ uveden ve stockholmském divadle Royal Dramatic Theatre. Jonas Åkerlund toto představení ve dnech 8. až 10. května zaznamenal na 35 mm filmový pás, hotový film pak byl s krátkým úvodem hotov v říjnu 2009. Celkem trvá dvacet osm a půl minuty.

MIKHAIL BARYSHNIKOV


Narodil se v roce 1948 v lotyšské Rize, která tenkrát byla součástí Sovětského svazu. Americký tanečník, choreograf a herec je často uváděný (společně s Vaslavem Nižinským a Rudolfem Nurejevem) jako jeden z největších tanečníků 20. století.

Po slibném začátku v Kirovově baletu v Leningradu odešel v roce 1974 do Kanady, aby získal více příležitostí k seznámení s pojetím tance na západě. Stal se hlavním sólistou newyorského baletu New York City Ballet, aby se naučil stylu pohybu podle George Balanchina. Poté se začal věnovat modernímu tanci a později se stal i uměleckým ředitelem American Ballet Theatre.

Jako brilantní tanečník Baryshnikov nezapomenutelným způsobem ztvárnil mnoho slavných klasických rolí, ale ve skutečnosti je velmi všestranným performerem. Moderní tanec propagoval i se svým tanečním souborem White Oak, ve kterém dostávali prostor nové talenty i jeho vlastní díla.

Jeho slávu tanečníka moderního baletu podpořil herecký úspěch na jevišti, ve filmu i televizi.

Jako hlavní sólista byl partnerem slavným balerínám, jako byly Gelsey Kirkland a Natalia Makarova. Mezi jeho vrcholná představení patří choreografie Frederika Ashtona a Jeroma Robbinse i ztvárnění role Albrechta v baletu „Giselle,“ Basilia v Petipově „Donu Quichotovi“ a role v představení „Push comes to shove“ od Twyly Tharp.

V roce 1986 se stal americkým občanem. Od roku 1990 byl uměleckým ředitelem projektu White Oak Dance – taneční skupiny, kterou založil společně s Markem Morrisem. V roce 2004 otevřel centrum umění Baryshnikov Arts Centre v New Yorku. Získal mnohá ocenění a několik čestných titulů.

Na konci srpna 2007 Baryshnikov společně s Anou Lagunou vystoupil ve stockholmském Dansens Hus v představení Matse Eka „PROSTOR.“

Baryshnikov se občas objevuje ve filmu a televizi, a to jako tanečník i herec. Za svou roli ve filmu „The Turning Point“ („Nový začátek“) z roku 1977 byl nominován na Oskara a společně Gregory Hinesem a Isabellou Rosselini se v roce 1985 objevil ve filmu „White Nights“ („Bílé noci“). V poslední sezóně seriálu „Sex ve městě“ ztvárnil roli ruského umělce, která mu získala nové věrné diváky.

MATS EK


Významný švédský choreograf, tanečník a režisér. Narodil se v roce 1945 herci královského divadla Royal Dramatic Theatre Andreasu Ekovi a proslavené choreografce Birgit Cullbergové. Ve věku osmi let se společně se svou sestrou – dvojčetem objevili v baletu „Médea“ vytvořeném jejich matkou pro Královskou švédskou operu.

V sedmnácti letech se zúčastnil letního kurzu vedeného americkou choreografkou Donyou Feuer. Svou kariéru ale začal jako ředitel divadla marionet Marionett Theatre a divadla Royal Dramatic Theatre, kde se učil od Ingmara Bergmana. V roce 1972 se vrátil k tanci jako člen Cullberg Ballet. V roce 1975 se stal členem sboru baletu Deutschen Oper am Rhein v Düsseldorfu.

V roce 1976 vytvořil svou první choreografii nazvanou „The Officer’s Servant“ (podle hry Georga Büchnera „Vojcek“), ve které se hlavní role ujal jeho starší bratr Niklas. Po tomto prvním baletu následovaly balety „Bernarda“ (inspirovaný Lorcovou hrou) a „Soweto“ – v něm Ek pro svou matku vytvořil roli Matky Afriky.

V roce 1985 byl jmenován uměleckým ředitelem souboru Cullberg Ballet, tuto roli zastával do roku 1993, kdy ze souboru odešel a stal se nezávislým choreografem a režisérem.

Vytvářel balety na objednávku mezinárodních tanečních souborů, jako jsou Nederlands Dans Theatre ( A Sort of), Hamburský balet (Sleeping Beauty) a Pařížská opera (Apartment). Pro soubor Cullberg Ballet vytvořil více než dvacet baletů, mezi nimi adaptace klasických děl, jako jsou „Giselle,“ „Labutí jezero“ a „Carmen.“ I jeho spolupráce se švédskou televizí se datuje zpět do minulosti. Televizní verze baletů Giselle, Carmen a Sleeping Beauty získaly dvě ceny za televizní taneční filmy Dance Screen Awards, jednu cenu Emmy a dvě Prix Italias. Cenu Emmy získal i jeho původní televizní balet – duet „Smoke“ – vytvořený pro Sylvii Guillem a Niklase Eka.

Mats Ek je také uznáván za své jevištní choreografie podle vlastního cross-over konceptu: Moliérova „Dona Giovanniho,“ Racinovy „Andromaché,“ Shakespearova „Kupce benátského“ a Strindbergovy „Hry snů.“

V roce 2007 Ek debutoval jako režisér opery v Královské švédské opeře s velmi úspěšnou a velmi osobní verzí Gluckova „Orfea“ s Anne Sophie von Otter v titulní roli.

ANA LAGUNA


Narodila se ve Španělsku a do Švédska přišla v 19 letech. V roce 1974 se stala členkou souboru Cullberg ballet, ve kterém zůstala více než dvacet let. Průlom pro ni nastal v baletu „St George and the Dragon“ vytvořeném Matsem Ekem, od té doby byla jeho první tanečnicí v několika baletech včetně „Giselle“ (oceněna jako nejlepší umělkyně), „Labutího jezera“ a „Carmen“ oceněného cenou Emmy.

V roce 1981 ztvárnila titulní roli Jean v baletu Birgit Cullbergové „Miss Julie,“ kde byl jejím partnerem Rudolf Nurejev. Ztvárňovala i choreografie Jiřího Kyliána a dalších moderních choreografů.

Ana Laguna je manželkou Matse Eka a asistovala mu při jeho počinech na divadle, v opeře i baletu. Při oslavě čtyřicátého výročí souboru Cullberg Ballet v roce 2006 na jevišti vystoupila společně s ním v jeho duetu „Memory.“ Duet „PROSTOR“ byl vytvořen pro ni a Mikhaila Baryshnikova.



JONAS ÅKERLUND


Švédský režisér Jonas Åkerlund svou kariéru zahájil jako bubeník legendární speed metalové skupiny Bathory.

Posléze se Jonas stal režisérem hudebních videí, reklam, dokumentů, jevištních show a filmů, za které získal mezinárodní ceny. Jonas režíroval hudební klipy pro Madonnu, U2, Rolling Stones, Metallicu, Paula McCartneyho, Ozzy Osbourna, Robbieho Williamse, Christinu Aguileru, Smashing Pumpkins, Lenny Kravitze a Rammstein, abychom zmínili alespoň některé umělce. Jeho práce na hudebních klipech mu získala ceny Grammy, MTV (včetně ceny pro nejlepšího režiséra) i prestižní umístění v síni slávy MVPW Hall of Fame.

Režíroval televizní reklamy pro společnosti Dell, Volkswagen, Virgin, Smirnoff, Ikea, Panasonic a Adidas a další. Jeho poslední režijní práce byla na reklamách pro značku William Rast s Justinem Timberlakem. Za svou práci v reklamě získal ocenění Addy, Cannes Gold Lion a Grand Prix v Cannes.

Jonas režíroval i několik dokumentárních a krátkých filmů na téma boje proti rasismu („Behind Enemy Lines“) a drogám („Try“) i cenami ověnčený dokument o Madonně („I Am Going To Tell You A Secret).

Jonas také získal příznivé hodnocení kritiků a další Grammy za režii speciálního pořadu pro televizi NBC z Madonnina turné „The Confessions Tour“ v roce 2007.

Jeho první celovečerní film ŠŇUP, ve kterém hráli Jason Schwartzmann, Brittany Murphy, John Leguizamo, Mena Suvari a Mickey Rourke měl premiéru v roce 2000 na festivalu Sundance. Nejnovější Jonasův film „Horsemen“ s Dennisem Quaidem a Zhang Ziyi byl financován společností Mandate Pictures a produkován společností Platinum Dunes Michaela Baye. Do kin byl uveden v roce 2009.

Jonas je zakladatelem jedné ze špičkových produkčních společností ve Švédsku – Renck Åkerlund Films. Ve Spojeném království a USA jej zastupuje v oblasti komerčních a hudebních videí společnost RSA/Black Dog Films Ridleyho a Tonyho Scotta, ve Francii je to pak společnost Soixante Quinze. V oboru celovečerních filmů jej zastupují ICM a Management 360.

Jonas je také členem poroty švédské filmové ceny „Guldbaggen.“ Žije ve Stockholmu a Los Angeles.
MĚSTSKÉ KINO SOKOL
TYRŠOVA 6
288 02 NYMBURK
kadava@nkc-nymburk.cz
+420 602 366 477
(Neslouží k rezervaci)